reklama

O reklame v umení

Nedeľný výlet do Maďarska sme absolvovali tou istou trasou: cez Dargov, popri Trebišove. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby ma z auta v obci Nový Ruskov neupútala pred domom umeleckého kováčstva novo inštalovaná asi trojmetrová Eiffelovka, verná zmenšenina originálu. Vôbec nebola gýčová, zdalo sa mi, že sa tam hodí. Dovtedy sa pri dome nezastavovali žiadne autá, dnes to už nie je pravda. Kredit umeleckého remeselníka stúpol, hoci zo dňa na deň nemohol vyrásť kredit jeho remeselnej kvality. Ten bol aj predtým na veľmi dobrej úrovni. Došlo v myslení majiteľa firmy k uvedomelosti alebo recesii? Nevieme. Jedno je isté: do reklamy je potrebné investovať - kedy, ako, koľko, na aké obdobie? Kto na ňu má - vyhral,kto nemá - prežíva(živorí). Je to naozaj také jednoznačné?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Iný príklad:Okruh mojich známych ma v nedávnej minulosti upozornil, keďže vedia, že sa venujem hudbe, na "zaujímavé" dvojzväzkové Dejiny hudby stredoveku a renesancie, ktoré vydala renomovaná hudobná vedkyňa s cédečkom. Musím priznať, že tento počin nebolo možné prehliadnuť, keďže ich reklama, šla v hlavnom vysielacom čase našich televíznych staníc. Nad vetou "takéto dejiny je potrebné mať v knižnici" som sa ale musela pousmiať, pretože oboma zväzkami som sa lúskala ešte ako vysokoškoláčka a to vo verzii skrípt. Pre mňa mala reklama sklz vyše desať rokov. Skriptá uskladňujem doma, nemajú CD, ani prívetivý obal a autorka kníh (vtedy skrípt) Dr.N.Hrčková ma už z ich obsahu preverovala. Položila som si preto otázku, prečo podobné počiny v hudobnovednej oblasti(a nie je ich tak veľa) nedostali podobnú reklamu? N.Hrčková bola vždy o krôčik vpredu, má kontakty, známosti. Na druhej strane, keby dostala každá publikácia obdobnú reklamu, boli by sme reklamou zaplavení. Ktorá cesta je tá správna?A ďalší:Ak ste si všimli, máloktoré činoherné, či operné premiérové predstavenie máva na obrazovke audiovizuálnu reklamu (zábery z konkrétnej inscenácie). Kamenné, resp. stále divadelné spoločnosti nemajú na takýto prepych dostatok prostriedkov. Muzikálové predstavenia sa líšia, tie dávajú do pozornosti budúcich svojich návštevníkov každé jedno predstavenie. A autobusy prichádzajú z celého Slovenska... a zapĺňajú sály. Uviesť jeden titul vo svete známeho autora muzikálu nie je jednoduchá záležitosť. Zastupujúce spoločnosti uzavrú s divadlami zmluvy cca. na 150 predstavení, čo v našich zemepisných šírkach nie je maličkosť (reprízovosť porovnateľná len s Verdiho Nabuccom). Ani vynález deliť muzikálové predstavenia medzi Nitrou a Prešovom nepriniesli želaný efekt, pretože vďaka reklame cestovali divadelne naladení návštevníci z okolia Prešova už do Nitry a v Prešove boli predstavenia slabo navštívené, teda nepriniesli finančný efekt pre divadlo - tantiémy sa ale platiť museli. Reklama má na jednej strane schopnosť predať inak nepredajné, na druhej strane upozorniť na nepoznanú, resp. nedocenenú kvalitu. Má obrovskú šírku záberu. Nemáme predstavu, aké prostriedky sa na ňu vynakladajú aj v umení. Pravdepodobne sa náklady na reklamu premietajú aj do ceny lístkov (myslím tým lístkov na kultúrne podujatia). Jedno je však isté, vďaka reklame sme informovanejší, vďaka práci mnohým reklamným agentúram oveľa všímavejší a pozornejší na rôzne reklamné ťahy, či akcie. Reklama má okrem tvorcov - druhú, väčšinovú skupinu prijímateľov. Mieru a adekvátnosť reklamy je potrebné preto individuálne zhodnotiť, hlavne jej nenaletieť a ani ju neodmietnuť. To platí aj v umení.

Renáta Kočišová

Renáta Kočišová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

muzikologička a publicistka, ktorá má záujem o veci kultúrne Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu